Hartmut Haenchen & Bruckner / Brahms

BOZAR
Brussel
vr 10.12.21 20:00
Tarief los ticket
€ 46 - 38 - 24 - 10
Kultur Konferenz und Messezentrum Triangel Sankt-Vith
Luik
za 11.12.21 20:00

Johannes Brahms, Symphony No. 3 in F major, Op. 90
Anton Bruckner, Symphony No. 3 in D minor, “Wagner Symphony”

VRIJ MAAR GELUKKIG

Sinds 2018 werkt het Belgian National Orchestra aan een Bruckner-Brahms-cyclus in samenwerking met sterdirigent Hartmut Haenchen. Brahms en Bruckner waren ongeveer even oud, woonden alle twee in Wenen en concentreerden zich beiden op het schrijven van absolute muziek. Onbedoeld werden ze elkaars tegenstaanders: Bruckner die als Nieuw-Duitse Wagneriaan doordrong in het door de traditionalisten geclaimde genre van de symfonie en Brahms die door zijn aanhangers werd vereerd als de enige legitieme opvolger van Beethoven.

Toen Brahms Derde symfonie in december 1883 in Wenen in première ging, probeerden bewonderaars van Wagner en Bruckner met luid boegeroep het concert te verstoren. Ze werden echter overstemd door het enthousiaste applaus van het overige publiek. De beroemde Weense muziekcriticus Eduard Hanslick noemde Brahms Derde symfonie in artistiek opzicht een nagenoeg perfect werk. Het centrale motief, bestaande uit de noten fa, la mol en fa (F–A–F) is een grapje dat verwijst naar Brahms’ status als 50-jarige vrijgezel: ‘Frei aber froh’ (vrij maar gelukkig).

Bruckner droeg zijn Derde symfonie op aan Richard Wagner (‘de onbereikbare, wereldberoemde en verheven meester van de dichten toonkunst’) nadat deze zich – weliswaar onder de invloed van heel wat bier – in 1873 positief over de partituur had uitgelaten. Na een catastrofale première en twee grote revisies (in 1877 en in 1888/9), zorgde de Derde symfonie uiteindelijk voor Bruckners artistieke doorbraak.


Hartmut Haenchen, dirigent

Artiesten

Hartmut Haenchen

Hartmut Haenchen's high intellect and musical integrity have secured his place in the forefront of musical life.