Kirill Gerstein & Thomas Adès

Bozar
Brussel
za 22.01.22 20:00

Thomas Adès, Inferno Suite (Belgian premiere)
Thomas Adès, Piano Concerto (Belgian premiere)
Gustav Holst, The Planets, Op. 32

HELLEKRINGEN EN HEMELSFEREN

Thomas Adès is ‘composer in residence’ bij het Belgian National Orchestra. In dit concert dirigeert hij twee van zijn eigen composities. Het eerste werk op het programma is een suite met hoogtepunten uit Inferno, het eerste deel van een driedelig ballet waaraan de Britse componist in 2019 in opdracht van het Los Angeles Philharmonic begon te schrijven. Naast uit La divina commedia van Dante putte Thomas Adès ook inspiratie uit de muziek van Franz Liszt, de componist van de hel en van demonische muziek.

Het Amerikaanse radionetwerk NPR bestempelde Thomas Adès’ Pianoconcerto als ‘het meest aantrekkelijke concerto dat in deze eeuw tot nog toe werd geschreven.’ De première in 2018 met het Boston Symphony Orchestra was een groot succes en inmiddels beleefde het speciaal voor de Russische componist Kirill Gerstein gecomponeerde werk talloze opvoeringen door de meest prestigieuze orkesten. Opgebouwd in drie delen doet het pianoconcerto soms denken aan
de muziek van Ravel, Prokofiev, Liszt en Rachmaninoff. Een strikte toepassing van klassieke vormen, de heldere harmonieën en organische spanningsopbouw maken dit werk echter vooral tot een typische compositie van Adès.

Na een inleiding te hebben gekregen van een vriend tot de astrologie, raakte de Britse componist Gustav Holst zo enthousiast over het verband tussen de stand van de hemellichamen en het lot van de mensen op aarde, dat hij besloot hieraan een grootschalig orkestwerk te wijden. Zijn intussen immens populair geworden compositie The Planets gaat voor elk van de zeven planeten van ons zonnestelsel na wat hun invloed is op de menselijke psyche.


Thomas Adès, dirigent
Kirill Gerstein, piano
Brussels Chamber Choir

Artiesten

Kirill Gerstein

How often is it that a piano disc comes along consisting entirely of new music as technically exhilarating in its modern way as any disc of Chopin or Liszt?